torsdag 1 augusti 2013

CASTIC Dag 1 - Framme i Nanjing.

Igår klockan åtta lokal tid, landade vi på flygplatsen i Nanjing efter nästan 20 timmar på resande fot. Vid utgången välkomnades vi av jättetrevliga CASTIC-arrangörer som visade oss vägen till bagaget och sedan till minibussarna som skulle ta oss till hotellet.

Resan tog ungefär en timme och vi sov för det mesta (i alla fall jag). Alla tre var riktigt trötta eftersom vi inte lyckats sova något på den långa flygresan. I minibussen bekantade vi oss med Zheng som ska vara den funktionären från CASTIC som hjälper oss under veckan. När vi kom fram till hotellet fick vi lite fika och en "välkomst-goodie bag" innehållande ryggsäck, t-shirt, vattenflaska, gosedjur och pins med CASTIC-loggan på plus alla viktiga papper. Vi längtade rejält efter att få sova och drog oss därför mot rummen ganska tidigt. Vi fick ett varsitt och rummen är jättefina och fräscha.

Efter en god natts sömn väcktes vi något bryskt av hotellpersonalen som både ringde på telefonen och knackade på dörren. Frukosten var något annorlunda mot vad vi är vana vid - här äter man varmrätter till frukost, alltså till exempel dumplings, nudlar etc. Det fanns dock även annat också. Senare begav vi oss mot den enorma utställningsarenan där tävlingen ska hållas - Nanjing Expo Center. På vägen dit slogs vi av den enorma hettan - nästan 40 grader varmt.

Under förmiddagen bekantade vi oss med arenan och iordningställde vår monter med poster och tillbehör.
Något som var kul var att alla 500 deltagare i tävlingen har fått en låda full av små kort där projektets namn, deltagare med foto och abstract finns med. Dessa kort gick vi runt och bytte med alla internationella deltagare (de kinesiska korten är svårläsliga, haha.), vi fick deras och de fick våra! Korten ska vi sedan använda för att dela ut till besökare.

Vi fick vår monter (med världens längsta projekttitel) granskad och godkänd och begav oss sedan mot hotellet för lunch och en paus. Nu ska vi alla vila lite innan vi åker på utflykt med de andra deltagarna.
/Sonja (och Björn och Filippa.)