onsdag 24 augusti 2016

Hej Vattenpris-vinnare Eric Marcus! Vad har du forskat om?

Jag heter Eric och bor nu med min familj i Leksand. Jag har just tagit studenten från Naturvetenskapliga programmet och på fritiden gillar jag att spela innebandy och fotografera. Mitt projekt handlade om att göra en förstudie och ett förslag till att skapa Dalarnas första limniska naturreservat och ett av de första i hela Sverige- vilket nu kommer att hända på riktigt. 



Jag har försökt haft en så bred grund som möjligt för mitt förslag till naturreservat och jag har därför använt mig av flera olika metoder som tex litteraturstudier, studiebesök, intervjuer, vattenkemianalys, bottenanalys och studerat och artbestämt både djur och växter under och över vatten.



Mina förväntningar på vattenpriset är stora, kanske inte just på att vinna men på att få träffa så många intressanta och framstående människor från hela världen. Sen är ju såklart alla studiebesök och liknande också intressant, men det som är mest spännande är att se alla andras projekt.
Jag ska nu studera till civilingenjör i maskinteknik. Det jag tycker är roligast är att utveckla och lösa olika typer av problem så jag vill ju att arbetet ska utgå från någon form av problemlösning.
Jag hoppas att mitt arbete runt skären och studierna runt de kommer fortsätta och även att fler kanske får upp ögonen för vår natur och omgivning. Jag hoppas även att fler ungdomar väljer att göra liknande projekt eftersom det verkligen behövs. Bilderna nedan, vid vattnet, är tagna vid Vattholmsskären.




Svenska Juniorvattenpriset är sedan 2014 en del av Utställningen Unga Forskare, där det är vetenskapliga projekt på temat vatten som tävlar om priset. Tävlingsbidrag som är med och tävlar i vattenkategorin kan handla om vattenfrågor ur olika aspekter och inom olika ämnesområden. Syftet med priset är att uppmuntra unga människor att engagera sig i vattenfrågor lokalt, nationellt eller globalt. I varje Utställning delar vi ut 2000 kr för bästa vattenprojekt. Vinnaren i finalen får 30 000 kronor och representerar Sverige i Stockholm Junior Water Prize som hålls under World Water Week i Stockholm där ungdomar från runt 30 länder deltar. Förstapris i Junior Water Prize är 15 000 USD samt en glasskulptur. Ett Diploma of Excellence på 3000 USD delas också ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar