onsdag 29 juni 2016

Akademisk kickstart på MIT

Introdagarna på den internationella sommarforskarskolan Research Science Institute (RSI) 2016, sponsrad av bland annat Center for Exellence in Education och Förbundet Unga Forskare, är nu över. 

Trots en lång transatlantisk flygning kände jag mig otroligt exalterad att få möta de 50 amerikanska och 30 andra internationella delegaterna, med vilka jag genast stiftade bekantskap och hamnade i djupa jetlaggade nattdiskussioner. Den amerikanska collegestämningen på anrika studentboendet Maseeh Hall, där jag delar ett rum med en mycket trevlig amerikansk stipendiat, är helt fantastisk. Maseeh ligger precis bredvid MIT:s huvudbyggnad och studentcentret med diverse restauranger där vi äter alla våra måltider.

Under dagarna har vi med hektiskt schema haft olika lektioner ledda av professorer (jag valde fysik och ingenjörskonst) runt om på campus, inclusive mer avancerad statistik och "humanties", där vi diskuterar den på förhand lästa boken Frankenstein. Vi har även fått intensivkurser i MIT:s speciella datasystem Athena och programmet LaTeX, som vi långt in på natten tränar i för att skriva labbrapporter. Hittills har vi haft två middagar och föreläsningar med Harvardprofessorer i neurolgi respektive matematik, samt en pianokonsert. Imorgon får jag reda på min mentor för forskningsprojektet jag ska ägna mig åt resten av sommaren här i Boston, vilket jag ser mycket fram emot! 

Maseeh Hall


MIT:s mest kända vy med Killian Court

 
Alla RSI-delegater i huvudlobbyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar