onsdag 1 juni 2016

Hej RSI-stipendiat Alexandra Berg! Vad är din framtidsdröm?

Grattis till 2016 års RSI-stipendiater Alexandra Berg och Elias Waagaard som snart åker till MIT, Massachusetts Institute of Technology, ett av världens mest prestigefulla universitet i USA, för att forska i sex veckor. RSI står för det internationella forskningsprogrammet Research Science Institute.

Stipendiet delas ut till medlem i Förbundet Unga Forskare som går andra året på gymnasiet och som har utmärkt sig genom framstående prestationer i och utanför skolan inom de naturvetenskapliga, tekniska och matematiska ämnena. Alexandra Berg är 18 år och kommer från Stockholm. Läs intervjun med henne nedan! 



"Det som jag kommer att ägna mig åt på MIT är i första hand komplexitetsteori, ett matematikområde som berör multikomponentsystem, och i andra hand plasmafysik, med fokus på energiteknik.

Jag är otroligt taggad och förväntansfull inför RSI! Det jag förmodligen mest ser fram emot är att träffa andra personer som är intresserade i vetenskap, och att delta i de djupa, breda, mångfacetterade, och förhoppningsvis lite galna konversationer som väntar. Sedan ska det såklart också bli otroligt intressant att få ägna tid åt research, min favoritaktivitet, på en av världens mest ansedda och imponerande universitet. Dock måste jag erkänna att jag är lite nervös inför lägret. Att döma av de preliminära introduktionerna vi fått skriva och läsa samt RSIs allmänna anseende, verkar alla vara helt fenomenalt kvalificerade. Man hoppas innerligt att man inte ligger för långt efter!

Om lite mer än tio år har jag förhoppningsvis lyckats skaffa en utbildning inom matematik, dataanalys, och datorkunskap, samt möjligtvis en doktorand inom systemteori. Förhoppningsvis deltar jag i interdisciplinär research med såväl akademiska som praktiska anknytningar, och försöker omsätta resultaten till entreprenöriella eller icke- vinstdrivande verksamheter. Några potentiella intresseområden inkluderar kvantbiologiska solceller, IT-infrastruktur i utvecklingsländer, neurologi-inspirerade dataminingsmetoder, och hållbar integrering av artificiell intelligens i samhället.

Sedan väldigt, väldigt länge har jag varit lika passionerat intresserad i vetenskap för dess teoriers vackerhet, som dess applikationers nödvändighet. Samtidigt har jag dessutom haft svårt att välja en favorit (eller ens några få) bland alla ämnena inom vetenskap. Min dröm är därmed att jobba både akademiskt och entreprenöriellt med ett väldigt interdisciplinärt fokus. Jag är därmed väldigt insatt på att studera matematik och datorkunskap för att etablera en ”verktygslåda”, och möjligtvis senare doktorera inom systemteori för att etablera ett ”universalperspektiv”, i syfte att kunna analysera, kommunicera, och attackera ett stort mångfald av problem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar