onsdag 1 juni 2016

Hej RSI-stipendiat Elias Waagard! Vad är din framtidsdröm?

Grattis till 2016 års RSI-stipendiater Alexandra Berg och Elias Waagaard som snart åker till MIT, Massachusetts Institute of Technology, ett av världens mest prestigefulla universitet i USA, för att forska i sex veckor. RSI står för det internationella forskningsprogrammet Research Science Institute.

Stipendiet delas ut till medlem i Förbundet Unga Forskare som går andra året på gymnasiet och som har utmärkt sig genom framstående prestationer i och utanför skolan inom de naturvetenskapliga, tekniska och matematiska ämnena. Läs intervjun med Elias Wagaard som är 19 år och kommer från Hudiksvall nedan! 



I första hand kommer jag att arbeta med forskningsprojekt inom astronomi med fokus på exoplaneter, i andra hand supraledning.
Det mest fantastiska är utan tvekan den kommande internationella gemenskapen i en framstående akademisk miljö. Dessa sex veckor kommer att bli de mest intensiva och lärorika i hela mitt liv, med nya utmaningar och insikter i hur toppforskare arbetar. Självklart känns det lite pirrigt att själv driva sitt eget projekt på en sådan hög nivå, men lyckligtvis har vi professionella handledare till hjälp!

Om tio år ser jag mig själv i ett internationellt forskarlag som söker efter svar - direkt eller indirekt - på de allra mest grundläggande frågorna inom fysiken, som "Hur uppstod universum?", "Vad är mörk materia?" och "Finns det liv där ute?". Målet är att jobba i miljöer med människor från hela världen, antingen på universitet eller internationella forskningsorganisationer. Teknikutveckling för forskning kan jag tänka mig att syssla med, även undervisning på universitetsnivå och inspirera andra!

Även om jag är fast besluten att plugga fysik så återstår det att se om det blir kandidatprogrammet i fysik eller civilingenjör i teknisk fysik. Tyska är även något jag vill fortsätta studera på universitet, förhoppningsvis med ännu ett år utomlands under studierna.


Min ultimata dröm med min framtida forskning är inte bara att svara på de existerande frågorna, utan att skapa helt nya frågeställningar som vi tidigare inte trodde var möjliga. Min tanke är att det är den inställningen som driver utvecklingen vidare. Exempelvis är forskningen på CERN och ESO av den kalibern, med den ena storartade upptäckten efter den andra av nya exotiska partiklar respektive exoplaneter, men har även genererat oumbärliga uppfinningar som används dagligen av miljoner människor. Jag är övertygad om att grundforskning inte bara stimulerar vår mänskliga nyfikenhet utan också kommer till nytta för hela samhället, något jag vill bidra till. "


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar