lördag 9 juli 2016

Astronomisk djupdykning på Harvard

Vad härligt det känns att få bli en del av studentlivet här i Cambrigde, Boston! Jag var tursam nog att få göra mitt forskningsprojekt på Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, medan alla sociala aktiviteter relaterade till RSI äger rum i någon av MIT:s många fina lokaler. Det bästa av två världar! Förra veckan fick jag träffa min mentor, professor Rosanne Di Stefano, för att diskutera mitt forskningsprojekt om "gravitational mesolensing", en relativt outforskad del av astronomi som potentiellt kan användas för att upptäcka massiva närbelägna ljussvaga/mörka objekt såsom svarta hål. Varje morgon tar jag bussen med min labbpartner Lia från New Hampshire, med luncher på studentrestauranger på Harvard Square. Tillsammans modellerar vi ljuskurvor i Fortran, ett äldre programmeringsspråk astronomer fortfarande använder (ibland Python, vilket underlättar!). Idag gav vi "milestone presentations", tillsammans med en rapport skriven i LaTeX, i mindre grupper om hur långt vi kommit och forskningsbakgrund. Emellanåt hinner några av oss ut på joggingturer i centrala Boston i den fuktiga varma sommarluften.  För några dagar sedan firade vi 4:e Juli här i Boston med dygnslång vaka på en pressenning vid floden, med tiotusentals besökare för att titta på fyrverkerier!  


Besök på Harvard bookstore är oundvikligt!


På Harvard Yard under lunchrast.


Barker Engineering Library på MIT campus där min astronomigrupp ofta jobbar.


Dinner trip till belgiskt våffelställe.


Boston Science Museum bjuder på både planetarium och simulator.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar