onsdag 27 juli 2016

Hej LIYSF-stipendiat Alice Eklund! Vad har du forskat om?

Idag bär det av till London för våra stipendiater som ska delta på London International Youth Science Forum, LIYSF. LIYSF är ett vetenskapsforum som för samman uppåt 500 ungdomar från 65 olika länder. Förutom många föreläsningar och seminarier av ledande forskare får stipendiaterna också besöka flera kända platser, bland annat Oxford, Cambridge, Stonehenge och de naturvetenskapliga museerna i London. Läs mer om LIYSF här

Hej Alice, vad har du forskat om? 
I min forskning har jag undersökt vilka konsekvenser övergödningen i Östersjön har för de organismer som lever där. Fokus låg på att se hur kräftdjur, så som tångmärla och tångräka, påverkas av de förändringar som sker i vegetation i samband med övergödning. Tillsammans med en grupp andra gymnasieelever gjorde jag undersökningar av habitatval och predationstryck på Askö förra sommaren med handledning från Dr Josefin Sagerman från SU. Jag har lärt mig otroligt mycket och ekologi i marina miljöer har verkligen blivit ett stort intresse!
Hur går dina tankar inför LIYSF? Vad ser du fram emot? Nervöst?
Så här dagen innan avresa är jag aningen nervös, men mest exalterad, över att det äntligen är dags för LIYSF. Jag ser mest fram emot att träffa andra likasinnade ungdomar som precis som jag tycker att forskning och vetenskap är superkul och häftigt. Dessutom ska det bli intressant att uppleva London på ett helt annat sätt än jag tidigare gjort. 
Var ser du dig själv om tio år om du får drömma fritt? 
När det kommer till framtidsvisioner föredrar jag att inte spekulera allt för mycket. Jag hoppas att jag fortfarande är lika nyfiken på världen, forskning och vetenskap som jag är i dagsläget. Dessutom håller jag tummarna för att jag får förmånen att uppleva, och bidra till, en förbättring av världen i en miljöaspekt. 
Vad vill du plugga vidare, och varför? Vad har du för dröm och vision med dina studier och forskning?
Det finns så otroligt många roliga och intressanta utbildningar att välja på! Så många utbildningar - så lite tid känner jag just nu.. Som en väldigt nyfiken och allmänt kunskapstörstande person har jag en lång lista på kurser och program jag skulle vilja läsa. Högst upp på önskelistan ligger biologi och ekologi jämsides med psykologi och ledarskap, ett ganska spretigt urval med andra ord. Jag har valt att inte studera vidare direkt nu i höst utan ta minst ett halvår till att reda ut hur jag ska välja framöver. I slutändan är min vision att bedriva studier och eventuell forskning där en naturvetenskaplig grund får interagera med samhällsvetenskap. 

Bilderna visar Alice när hon dyker och pratar med Dr Josefin Sagerman på Askå samt när hon är i sin monter på finalen av Utställningen Unga Forskare. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar