söndag 24 juli 2016

Milestone presentation: dags för slutspurt på MIT!

Efter flera veckor av intensiv praktik under handledning av min mentor och andra astrofysiker på Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CFA) börjar nu mitt projekt ta form och ge resultat. Tillsammans med min labbpartner Lia från Wyoming studerar jag anomalier i ljuskurvor från individuella gravitationsbrytningsevent, gravitational lensing events, i en webbaserad databas. Vi har programmerat en algoritm som gör det möjligt att generera modeller till dessa ljuskurvor och upptäckta avvikelser. Nästa steg är en pythonbaserad algoritm som korsmatchar data från andra kataloger med objekt med hög egenrörelse, för att avgöra om de låg bakom dessa event. Detta kan möjligtvis leda till upptäckter av annars mörka objekt, exempelvis svarta hål och bruna dvärgar, som inte går att observera direkt med vanliga teleskop. Otroligt häftigt och helt nytt för mig!

Vi får verkligen testa på hur det är att forska i detta fält, med de med- och motgångar som det innebär. Som tur är får vi hjälp med programmeringen eller de ofta svåra nya termerna i publicerade artiklar från duktiga och hjälpsamma forskare på CFA. Även om drygt fyra veckor praktik ofta inte räcker för banbrytande nya upptäckter har jag hittills lärt mig otroligt mycket om de verktyg och tankesätt som behövs för att fortsätta utveckla mitt projekt och bedriva forskning på hög nivå, något jag säkert kommer att få användning av i framtiden!

Utöver det akademiska projektarbetet har vi fullt schema med föreläsningar och utflykter. Jag fick möjlighet att äta middag med en nobelpristagare i ekonomi, Eric Maskin, som helt öppnade mina ögon för hur matematisk designteori kan användas för att förbättra demokratiska val. Boston Harbor var en oförglömlig vacker upplevelse, med god middag i de italienska kvarteren efteråt (till skillnad från den vanliga amerikanska maten!). Tidigare i helgen ordnade våra lägerledare en olympiad med olika grenar som kulminerade i RSI Hunger Games, med vattenballonger, träskedar och aluminiumsköldar. Vi hejade glatt på våra tributes från vår grupp!


Framför MIT ikoniska kupol efter Milestone Presentation, för att berätta för de andra RSI-studenterna om vårt projekt. 


Ekvationer och modeller som bygger upp vår kod.


Besök i Boston Public Garden, vi hittade bänken från filmen Good Will Hunting med Matt Damon!


Boston Harbor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar