onsdag 27 juli 2016

Hej LIYSF-stipendaten Mattias Ulmestrand! Vad har du och din forskarkollega forskat om?

Jag och min kompanjon Andi Pärm har forskat om hur flockbeteenden kan beskrivas matematiskt och fysikaliskt. Mer specifikt inriktade vi oss på fiskstim och vi kallar vårt forskningsprojekt för AquaPlexus. Vi byggde upp en modell och konstruerade ett program, vilket var baserat på tidigare forskning. I vårt program beskriver vi fiskars stimbildning, likt tidigare forskning, med hjälp av ett fåtal simpla regler applicerade på alla fiskar, vilka leder till att fiskarna bildar stim. I vår undersökning har vi testat nya metoder, vilka vi försökte göra så naturvetenskapligt baserade som möjligt. Vi betraktade även, med hjälp av vårt program, några evolutionära aspekter med att befinna sig i stim.

Schemat på LIYSF fullproppat med väldigt roliga saker! Vi har fått välja ett antal aktiviteter, såsom föreläsningar som berör ämnen som vi är mycket intresserade av. Vi valde även att få se och uppleva Rolls-Royce och dess historia, vilket verkar mycket spännande! Det är givetvis dessutom mycket spännande att få träffa människor från 65 olika nationer. Lite nervöst är det såklart inför resan, men det har inte hunnit slå in riktigt än.

Det är svårt att säga var jag ser mig själv om tio år, även då jag tillåts drömma fritt. Det optimala kanske vore att jobba med någonting som inkluderar alla mina intressen, men samtidigt brukar man säga att ett intresse slutar vara ett intresse då man jobbar med det. Jag är mycket intresserad av musik, men även fysik, matematik och givetvis programmering. Någonting som därför kanske skulle passa mig är att utveckla funktioner i musikprogram. Men jag kan verkligen se mig själv i en stor variation av potentiella framtider. Jag kan tänka mig jobba med ingenjörsarbete inom många genrer eller att forska. Men om så vore fallet hade jag inte velat släppa mitt musicerande.

Till höstterminen skall jag faktiskt börja studera på musiklinjen med inriktning Jazz/Afro på Ljungskile Folkhögskola. Jag valde att göra detta för att koppla av med studierna ett tag och få en större teoretisk inblick i musikens värld. Fördelen med folkhögskola är att man kan göra allting i sin egen takt och studera på ett lite mer avslappnat manér. Jag kom även in på Teknisk Fysik på Chalmers, men jag valde att låta detta vänta ett tag. I framtiden kommer jag vilja studera Teknisk Fysik, för jag känner att denna linje passar mig bra, trots dess beryktade utmanande karaktär! Jag hoppas sannerligen att jag har möjligheten att klara av det. Men jag tror att man, med högt intresse och god inställning, kommer långt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar