onsdag 14 september 2016

Hej EUCYS-stipendiat Emil Belfrage! Vem är du och vad har du forskat om tillsammans med dina gruppmedlemmar?

Jag heter Emil Belfrage, är 19 år gammal och bor i Stockholm. När jag ställde ut i Unga Forskare gick jag i Blackebergs Gymnasium men tog studenten nu till sommaren.

Tillsammans med mina gruppmedlemmar, Niklas Sandwall och Veronica Enblom, har vi undersökt om torkade blodprover, Dried Blood Spots, skulle kunna användas inom forskning och i medicinska syften istället för de flytande intravenösa blodproven som används idag. Torkade blodprov är inte bara mindre kostsamma än flytande, de tar även mindre plats, behöver ej förvaras i frys och skulle i ett framtidsscenario kunna skickas på posten. Våra resultat har visat på goda förutsättningar för de torkade blodproverna och att dessa i många fall skulle kunna användas istället för de flytande och till och med vara fördelaktigare.



Jag ser verkligen fram emot EUCYS även om jag är nervös. Det känns väldigt häftigt att få vara en del av tävlingen och jag är otroligt tacksam över att ha fått stipendiet. Jag ser fram emot att träffa människor från andra delar av världen och få ta del av den forskning som de har bedrivit. Det känns också kul att få göra detta tillsammans med Niklas o Veronica och att få visa upp vårt projekt för såväl jury och andra deltagare.

Om jag får drömma fritt så är jag om tio år färdigutbildad läkare och har förhoppningsvis möjligheten att bedriva medicinsk forskning. Jag vill plugga vidare till läkare för att kunna hjälpa människor till ett bättre liv och jag tror att min största möjlighet till det är genom läkaryrket.



EU Contest for Young Scientists, EUCYS, är en veckas utställning i ett europeiskt land där stipendiaterna får chans att vinna olika priser och tillfälle att möta andra engagerade ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar