onsdag 14 september 2016

Hej EUCYS-stipendiat Veronica Enblom! Vem är du och vad har du forskat om tillsammans med dina gruppmedlemmar?

Hej!
Mitt namn är Veronica och jag har fått äran att vara med och tävla i European Union Contest for Young Scientists tillsammans med mina labbpartners Niklas och Emil. Vårt projekt heter “Dried blood spots- Our future on a paper?”. I den undersöker vi om torra blodprover skulle kunna ersätta de flytande blodprover vi använder idag. Det finns nämligen många fördelar med torkade blodprover gentemot flytande, så som att det är icke- invasiva, tar mindre utrymme och är betydligt billigare. Dessutom skulle dessa underlätta forskningen, undersökningen och behandlingen av hematologiska sjukdomar i utvecklingsländer.

Det ska bli riktigt spännande att tävla i EUCYS och jag längtar efter att stå vid vår monter ännu en gång. Dock är jag självklart också nervös. Men jag ser ändå fram emot att få höra vad alla andra har forskat om och att prata med personer som brinner lika mycket för forskning som jag.

Nu i höst började jag på Uppsala Universitet där jag läser kemiteknik. Om tio år hoppas jag ta en examen som doktor inom något område inom biokemi, läkemedel eller liknande. Jag drömmer om att få forska om något som gör skillnad, oavsett om det är för en person eller för hela mänskligheten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar