onsdag 14 september 2016

Hej EUCYS-stipendiat Olivia Norlin! Vem är du och vad har du forskat om?

EU Contest for Young Scientists, EUCYS, är en veckas utställning i ett europeiskt land där stipendiaterna får chans att vinna olika priser och tillfälle att möta andra engagerade ungdomar. I år kommer EUCYS att vara i Bryssel.

Jag heter Olivia Norlin. Jag har skapat en metod för att visualisera översvämningsrisker i ett program som heter ArcGIS och applicerat denna på min hemstad, Falun. ArcGIS är ett väldigt avancerat och bra program men för en sällan användare blir det ofta lite för svårt. Tanken med mitt arbete var att visa steg för steg hur man kan använda sig av programvaran för att visualisera olika översvämningsscenarier på ett överskådligt sätt för t.ex. beslutsförfattare eller allmänheten. 



Trots all tid som har gått har jag nog inte insett hur stort EUCYS är och att jag faktiskt kommer åka dit. Just nu känner jag mig inte nervös för att åka men jag var väldigt nervöst igår när jag insåg att jag tappat en del filer till mitt program. Som tur var är de nu fixat och går att köra igen. Jag ser mest fram emot att träffa alla otroliga människor och höra om deras projekt. Finalen i Stockholm var helt fantastisk och jag hoppas och tror att detta kommer bli minst lika bra. 

I framtiden vill jag plugga vidare till civilingenjör inom molekylär bioteknik, iallafall som det ser ut nu men om två månader har jag säkert ändrat mig ;) I våras ville jag läsa miljöteknik jag har helt enkelt inte bestämt mig ännu. Något som jag vet är att jag vill ha ett jobb där jag kan göra en skillnad för samhället och klimatfrågor är något som jag har ett stort intresse för. Just nu jobbar jag som lärare i matte och no för flyktingbarn på en skola i Borlänge. Vem vet, kanske blir jag lärare istället. Något jag vet med säkerhet iallafall är att om två månader åker jag till Kanada för att jobba på Panorama Skiresort och åka snowboard. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar